کسب و کار

استراتژی‌های مهم برای افزایش روابط میان ایران و عمان

حجم کل تجارتی که میان ایران و عمان در طی 9 ماهه امسال صورت گرفت بالغ بر 593 میلیون و 77 هزار دلار بوده که از این رقم 274 میلیون و 649 هزار دلار صادرات ایران به عمان و 318 میلیون و 428 هزار دلار نیز واردات عمان به ایران می‌باشد.

محسن ضرابی، رییس اتاق مشترک ایران و عمان، در این رابطه بیان کرده است، حجم مبادلات دو کشور از سال 1392 تا 1397 به 5 برابر رسیده و در سال ۱۳۹۷ و در اوج تحریم‌ها به یک میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار افزایش یافته اما در سال 1398 به 697 میلیون دلار کاهش یافت.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  بندر امام دارای بیشترین سهم در تخلیه و بارگیری کالا

ضرابی دلایل اصلی این کاهش سطح مبادلات دو کشور در سال گذشته را مربوط به بخشنامه‌های پی‌درپی داخلی در حوزه تجاری، مقررات ارزی و ضوابط برگشت ارز حاصل از صادرات در داخل و بخشنامه‌های ممنوعیت صادرات  عنوان کرد و بیان کرد، سال گذشته بخشنامه‌های بانک مرکزی، موضوع ایفای تعهدات ارزی و بخشنامه‌هایی که برای ممنوعیت صادرات در بخش‌های مختلف صادر شد باعث کاهش سطح صادرات ایران به عمان گشت.

رییس اتاق مشترک ایران و عمان 4 استراتژی مهم در روابط تجاری ایران و عمان را بیان کرد و افزود، افزایش صادرات به عمان، صادرات مجدد از طریق عمان، واردات از طریق عمان و جایگزینی بنادر مدرن کشور عمان به جای کشورهایی در چند سال اخیر با ما بداخلاقی‌هایی را داشته‌اند از محورهای مهم در روابط تجاری ایران و عمان می‌باشند.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  کاهش قیمت سبزیجات و صیفی‌جات در میدان‌های میوه و تره‌بار

محسن ضرابی با اشاره به اینکه عمان تنها کشوری بود که در دوران شیوع بیماری کرونا مانعی برای صادرات کالاهای ایرانی ایجاد نکرد، بلکه تلاش کرد تا حجم صادرات ما افزایش یابد.

وی ادامه داد، حوزه معدن یکی از فرصت‌های توسعه روابط تجاری ایران و عمان محصوب می‌شود چرا که این کشور دارای معادن غنی و بکری است که تاکنون به آن توجه نشده اما اخیرا با ایجاد وزارتخانه‌ای با عنوان معدن و انرژی در این کشور مورد توجه قرار گرفته و به همین دلیل فرصتی برای توسعه روابط تجاری با ایران به شمار می رود.

در آخر ظرابی گفت، البته باید توجه داشت که در این زمینه بیشتر می‌توان در حوزه سرمایه گذاری مشترک تمرکز کرد.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  درج اطلاعات فعالان پوشاک در سامانه جامع تجارت
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا