فناوری

توانایی تشخیص احساسات توسط خودروهای آینده

کمپانی افکتیوا Affectiva در حال توسعه‌ی یک نرم‌افزار پیشرفته‌ی تشخیص حالات چهره می‌باشد که از آن می‌توان در خودروهای آینده استفاده کرد. مدیر تولید این کمپانی در باره این موضوع گفته است:

خودروهایی که مجهز به سیستم تشخیص احساسات راننده می‌باشند، می‌توانند در مواقع عصبانیت یا ناراحتی راننده، او را آرام کرده و یا در زمان عدم تمرکز به او هشدار دهند. البته پتانسیل این تکنولوژی برای افزایش کارایی این سیستم، بسیار والاتر از موارد ذکرشده می‌باشد.

اگر خودروهای خودران از این تکنولوژی بهره‌مند شوند، این اتومبیل‌ها می‌توانند در شرایط اضطراری بهترین راه سپردن کنترل اتومبیل به راننده را انتخاب کنند و هنگامی‌ که کامپیوترهای موجود در خودرو احساس ترس و اضطراب را در یکی از سرنشینان تشخیص دهند، حالت رانندگی را تغییر دهند.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  یادگیری عمیق برای تحلیل میزان بازدیدفروشگاه‌ها توسط گوگل

در صورت تشخیص اضطراب در سرنشینان، نمایشگر اتومبیل با نشان دادن مسیر حرکت و مقصد نهایی به سرنشینان، اطمینان خاطر لازم را بازمی‌گرداند.

این کمپانی به منظور توسعه‌ی این تکنولوژی از دوربین جلوی یک تلفن همراه هوشمند استفاده کرده که می‌تواند ۳۳ حالت مختلف چهره را تشخیص دهد. یادگیری عمیق این سیستم با بررسی حالات چهره‌ی شخص و مقایسه و پردازش آن با بیش از ۵ میلیون حالت چهره‌ی مختلف، می‌تواند مفهوم حالت چهره‌ی فرد را تشخیص دهد. علاوه بر آن، این سیستم توانایی تشخیص ۷ احساس مختلف از قبیل شگفتی، لذت و ترس را دارا می‌باشد.

در حال حاضر کمپانی افکتیوا با خودروسازان آلمانی و ژاپنی در حال همکاری می‌باشد تا در آینده‌ای نزدیک این تکنولوژی را به بازار معرفی نماید؛ احتمالا در سال ۲۰۱۸ نمونه‌ی اولیه‌ی آن به بهره‌برداری برسد. بر اساس ادعای کمپانی فورد، این شرکت خودروسازی نیز در حال توسعه‌ی تکنولوژی مشابهی است.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  یادگیری عمیق برای تحلیل میزان بازدیدفروشگاه‌ها توسط گوگل

 

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا