کسب و کار

رابیتس

رابیتس

رابتیس rib lath sheet که به اشتباه به آن راویز نیز گفته می شود، یکورق فولادی مشبکی است که از ورق‌های گالوانیزه گرم تشکیل‌شده است. این محصول یکی از محبوب‌ترین مصالح در صنعت ساختمان سازی است چرا که به دلیل سطح مشبک آن بیشتر ملات های ساختمانی از جمله گچ و سیمان به آن می چسبند و جایگاه ویژه‌ای در نماسازی برای ایجاد طرح های حجیم و زیبا، سقف کاذب و دکوراسیون داخلی سازه‌ها دارد. در واقع استفاده از رابیتس به منظور ایجاد فضایی برای نصب تجهیزات الکتریکی و سیستم نوری در ساختمان‌ها مناسب است. 

رابیتس دارای کاربرد های متنوعی است، به همین جهت در دنیا با چشمه ها و ستون های متفاوتی تولید و عرضه می گردد. از اشکال چشمه های آن می توان به اشکال دایره ای، مربعی و لوزی اشاره کرد. در ایران بیشتر چشمه های رابیتس، شبیه به متوازی الاضلاع با دو زاویه حاده (تند) و دو زاویه منفرجه (باز) تولید می شود.

تولید رابیتس

 تولید رابیتس در انواع متنوعی صورت می گیرد. در تولید آن، ابتدا ورق های گالوانیزه را از عرض به داخل دستگاه می کنند و در قسمت هایی از ورق پرس انجام می شود. سپس وارد دستگاه دیگری می شود و قسمت های فرو رفته ای در آن ایجاد می کند و بعد از آن مراحل برش انجام می شود .

انواع رابتیس

بر اساس ضخامت و وزن ورق، همچنین چگونگی پرس، تعداد ستون انواع رابیتس و تعداد چشمه های ایجاد شده در ورق متفاوت است. 

  • انواع رابیتس براساس ستون

تنوعی که در تعداد ستون‌های رابیتس وجود دارد، به دلیل موارد متعدد کاربرد آن‌هاست. در ایران رابیتس‌ها با تعداد ستون‌های ۹، ۱۱ و ۱۳ ستونه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر کدام کاربرد متفاوتی در ساختمان‌سازی دارند. به تعداد ستون رابیتس، پل ستون نیز گفته می‌شود.

  • انواع رابیتس براساس وزن

ورقی که از آن به منظور تولید استفاده می‌شود می‌تواند ضخامت‌های متنوعی داشته باشد، بنابراین هر ورق رابیتس با توجه به ورق سازنده خود دارای وزنی متفاوت است که تاثیر مستقیمی بر قیمت رابیتس دارد. اما نمی‌توان گفت رابیتسی که وزن بیشتری دارد، همیشه بهتر است.

  • انواع رابیتس براساس چشمه

چشمه‌ها به تعداد روزنه های بین ستون می گویند. درواقع چشمه ها انرژی را جذب می کنند، بدین معنا که اگر اندازه این چشمه‌ها زیاد باشد، میزان زیادی انرژی هدر می‌رود و اگر اندازه چشمه‌ها کم باشد، مقاومت به جذب انرژی زیاد است. به همین جهت است که اندازه بهینه‌ای برای چشمه‌ها در نظر می‌گیرند که همان زاویه چشمه است، تا میزان جذب انرژی کم و زیاد نشود. رابیتس‌ها به دو صورت ۲ یا ۳ چشمه در بازار عرضه می شوند. این چشمه‌ها می‌تواند اشکال مختلفی مانند لوزی، مربع و متوازی الاضلاع داشته باشند که در ایران تنها تولید و استفاده رابیتس‌هایی با چشمه متوازی الاضلاع رایج است.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  ورق گالوانیزه
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا