مد و فشن

بررسی اوت کوتور

اوت کوتور یا مد و فشن سطح بسیار بالا، برجسته‌ترین سطحی است که یک طراح لباس می‌تواند در آن قرار بگیرد. در این بخش از مد، اشرافی‌ترین، گران‌ترین و لوکس‌ترین لباس ها و طراحی ها وجود دارد. تمام پارچه های این لباس ها، بسیار مرغوب بوده و با تزیین و کار زیاد تهیه می‌شوند.

به طور کلی در صنعت مد و فشن به مجموعه خاصی از لباس ها که بصورت دوخت کاملاً سفارشی توسط طراحان لباس حرفه‌ای، خیاط های بسیار مجرب و زبردست به صورت کاملاً دست دوز دوخته می‌شود، haute couture می‌گویند.

تمامی مراحل از طراحی و الگوبرداری گرفته تا دوخت و دوز با دقت بسیار بالایی انجام می‌شود تا لباس کاملاً فیت تن مشتری باشد. لباس های haute couture بسیار گران قیمت و باارزش هستند و مشتریان این دسته از لباس ها تنها افراد محدودی هستند و معمولاً توسط مشتریان عادی خریداری نمی‌شوند.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  نکات چرخه رنگ ایتن

قوانین اوت کوتور

سطح اوت کوتور haute couture دارای قوانین و شرایط خاصی است و هر طراحی نمیتواند نام اوت‌کوتور را روی محصولات برند خودش بگذارد. تنها مجموعه هایی میتوانند از آن استفاده کنند که حداقل معیار های لازمه را داشته باشند. این معیارها به شرح زیر هستند:

  • کوتوریر باید یک آتلیه در پاریس داشته باشد و در آن حداقل 15 کارمند تمام‌وقت و حداقل 20 نیروی فنی تمام‌وقت استخدام کرده باشد. تقریبا 2200 دوزنده اصلی و متخصص در زمینه پارچه کوتور و خلاصه کسانی که جزئیات دقیقی از قطعات اوت‌کوتور را ارائه می‌دهند، نیز عضو این آتیله باشند.
  • باید مشتریان خصوصی داشته و برای آنها لباس های سفارشی طراحی کند.
  • هر لباس باید سه بار پرو شود.
  • حتما باید دو بار در سال، یکی در ژانویه و دیگری در ماه جولای، در هفته مد پاریس مجموعه‌ای متشکل از حداقل 50 طرح از لباس های روز و شب ارائه دهد..
این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  رنگ سال 1402

اعضای haute couture

طراحان اصلی haute couture عضو سندیکای اوت‌کوتور هستند که زیر نظر فدراسیون اوت کوتور و مد فعالیت می‌کند. هر خانۀ مدی که به‌عنوان یک عضو مهمان به فصل مد دعوت می‌شود، باید 4 بار دیگر به طور متوالی به فصل مد دعوت شود تا وضعیت او در فدراسیون تثبیت شود.

اعضای رسمی فدراسیون اوت کوتور haute couture عبارتند از:

آدلاین آندره، الکساندر ووتیه، الکسیس مابیله، بشرا جَرار (Bouchra Jarrar)، شنل، کریستین دیور، فرانک سوربیه، جیام‌باتیستا والی، ژیوانشی، ژان پل گوتیه، جولین فورنیه، میسون مارژیلا، میسون رابی کایروز، مائوریتزیو گالانته، شیاپارلی و استفن رولند.

اعضای وابسته خارجی شامل:

آتلیه ورساچه، الی صعب، فندی، جورجیو آرمانی پرایو، آیریس ون هرپن (Iris Van Herpen)، میومیو، والنتینو، یولانا سرجینکو، ویکتور اند رولف.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  نکات چرخه رنگ ایتن
نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا