بدون دسته بندی

اسمز معکوس چیست ؟

اسمز معکوس

آنچه شما در مورد اسمز معکوس باید بدانید ، اسمز معکوس و یا Reverse Osmosis که به اختصار RO نامیده می شود ، فرایندی است که در آن آب دیونیزه و یا آب یون زدوده که همان آب مقطر محصوب می شود توسط یک غشا نیمه‌ تراوا تحت فشار تولید می‌گردد.

اسمز معکوس از جمله شیوه های است که امروزه به طور وسیعی در شیرین سازی آب دریا ، جداسازی مواد آلی و سمی از پساب های صنعتی بکار برده می‌شود.

اسمز معکوس ( آب شیرین کن ) فرایند فیزیکی است که می‌توان از محلولی (حلال + ناخالصی) به کمک یک غشا نیمه تراوا ، حلال تقریباً خالص تهیه کرد. به عنوان مثال به کمک دستگاه اسمز معکوس می‌توان از آب شور ، آب آشامیدنی مطلوب تهیه کرد.

اسمز معكوس می‌تواند تا 98% مواد معدنی حل‌شده و مواد آلی و كلویید آب را حذف کند.

 

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  صادرات بیشتر یک ماهه ترکیه به سوریه از ایران

اسمز معکوس

اسمز معکوس و نحوه ی کارکرد آن

در اسمز معکوس از یک پمپ که توانایی ایجاد فشار بالایی در آب دارد استفاده می‌شود تا فشاری بیش از فشار اسمزی آب شور در محلول حاوی نمک‌های بیشتر ایجاد شده و آب خالص مجبور به عبور از سطح فیلتر اسمز معکوس شود.

با عبور غشا از سطح ممبران، چیزی در حدود ۹۵ تا ۹۹ درصد محتویات آب از آن جدا شده و در سمتی که آب شور قرار دارد، باقی می‌مانند.

فشار لازم برای ایجاد فرآیند اسمز معکوس به میزان غلظت نمک‌های موجود در آبی که قرار است تصفیه شود بستگی دارد. هرچه میزان غلظت نمک‌ها بیشتر باشد، فشار بیشتری برای غلبه بر فشار اسمزی ایجادشده و تصفیه آب نیاز است.

به آب تصفیه‌شده خروجی از فرآیند اسمز معکوس ، آب تراوش‌شده (Permeate Water) یا محصول می‌گویند.

آبی که حاوی آلودگی‌ها و نمک‌ هاست و از سطح فیلتر ممبران عبور نکرده است نیز پساب یا آب غلیظ‌شده (Concentrate Water) نام دارد.

با ورود پرفشار آب به فیلتر ممبران اسمز معکوس (در شرایطی که فشار آب بیش از فشار اسمزی باشد) مولکول‌های آب از سطح غشای نیمه‌تراوا عبور کرده و نمک‌ها و سایر محتویات آب که اجازه عبور پیدا نمی‌کنند به‌ وسیله جریان پساب از سیستم تصفیه آب تخلیه می‌شوند.

جریان پساب ممکن است بسته به شرایط دور ریخته شده و یا مجدداً با جریان آب ورودی مخلوط شود و بدین‌صورت در مصرف آب صرفه‌جویی گردد.

آب خالصی که از سطح غشای نیمه‌ تراوا عبور کرده نیز همان‌طور که گفته شد بیش از ۹۹٪ محتویات خود را از دست داده و کاملاً تصفیه شده است.

با خرید دستگاه تصفیه آب با برند های مختلفی که عرضه می شود باید دارای سیستم اسمز معکوس باشد.

شرکت پاک آب ارائه کننده بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی می باشد و با 20 سال سابقه در این زمینه از بزرگترین واردکننده گان و توزیع کنندگان دستگاه های تصفیه آب در سراسر ایران می باشد.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا