بدون دسته بندی

ثابت ماندن قیمت مرغ

حبیب اسداله نژاد، نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی، از ثبات قیمت مرغ در بازار خبر داد و عنوان کرد که امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده در درب مرغداری از 18 هزار تا 19.500 هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها 28 هزار تومان می باشد.

همچنین وی افزود، بر اساس شرایط کنونی عرضه و تقاضا، پیش بینی می‌شود که نوسان چندانی در بازار رخ ندهد.

نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در ادامه بیان کرد، در برخی استان های کشور، مسئولان، مرغداران را مکلف به عرضه مرغ با نرخ مصوب کرده اند، درحالیکه 50% نهاده تولیدی را با نرخ مصوب در اختیارشان قرار داده اند.

انتقاد مرغداران از تبعیض بین واحدهای بزرگ و کوچک مرغداری

حبیب اسداله نژاد با انتقاد از بستن راه خروجی استان‌ها و تبعیض قائل شدن بین مرغداران، عنوان کرد که مسئولان از میان استان‌های تامین کننده ارسال مرغ به تهران، بین مجموعه‌های بزرگ و کوچک تبعیض قائل شده اند که این امر سبب گشته واحد‌های غیر زنجیره از زنجیره تولید خارج شوند، در صورتی که توقع داریم با تولید و مقوله تولید برخورد منطقی شود.

نایب رئیس کانون صنفی مرغداران گوشتی، تامین نهاده‌های دامی را بزرگترین معضل پیش روی مرغداران دانست و عنوان کرد، با اینکه 32 تا 33 روز از جوجه ریزی در بعضی واحد‌ها می‌گذرد و خرید نهاده از سامانه بازارگاه انجام شده، اما به دلیل عدم تحویل بار، ذرت و کنجاله مورد نیاز را از بازار آزاد خریداری می‌کنند که تمامی این عوامل باعض بوجود آمدن نگرانی‌هایی در بخش تولید شده است.

همچنین وی افزود، اگرچه 50% نهاده‌ها با نرخ مصوب تامین می گردد، اما همین میزان هم با تاخیر فراوان بدست مرغدار می‌رسد، از این رو سیاست گذاری باید به گونه‌ای صورت گیرد تا واحد‌های مرغداری دچار ورشکستگی نشوند و تاوان قصور دستگاه‌های دولتی را بدهند.

حبیب اسداله نژاد در رابطه با آینده بازار مرغ این چنین گفت، اگر دولت 100% نهاده‌ها را با نرخ مصوب در اختیار مرغداران قرار دهد، تمامی تولیدکنندگان مرغ را با نرخ مصوب در اختیار دولت قرار می‌دهند.

ایشان قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را 16 هزار تومان و ذرت را 4 هزار تومان اعلام کرد.

علاوه بر آن وی از کاهش مجدد قیمت جوجه یکروزه خبر داد و بیان کرد، در حال حاضر قیمت هر قطعه جوجه یکروزه به ۴ هزار تومان کاهش یافته است و پیش بینی می‌شود که روند کاهش قیمت به دلیل بی رغبتی مرغداران به جوجه ریزی ادامه یابد.

این مقام مسئول در ادامه افزود، با وجود آنکه وعده‌ها در خصوص سهمیه نهاده‌ها تنها در سامانه بازارگاه تخصیص داده شده و واحد‌ها در تامین همچنان دچار مشکل می باشند، از این رو واحد‌ها در جوجه ریزی با احتیاط عمل می‌کنند.

در آخر نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی، قیمت تمام شده فعلی هر کیلو مرغ را 19 تا 20 هزار تومان اعلام کرد و عنوان کرد،  اگر تمامی نهاده‌های مورد نیاز با نرخ مصوب تامین شود، مرغدار باید مرغ تولیدی خود را با نرخ مصوب عرضه کند، اما بستن راه‌های خروجی استان‌های تولیدکننده اصلی مرغ به منظور عرضه با نرخ مصوب به دولت اقدامی ضد تولید می باشد که واحد‌های خرد را به مرز ورشکستگی می‌کشاند.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  افزایش صادرات میان ایران و اتحادیه اوراسیا
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا