بدون دسته بندی

بازگشت ۴۱میلیارد یورو ارز

حمید زادبوم، رییس سازمان توسعه تجارت ایران، در 8 اسفند ماه سال جاری، در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان، اعلام کرد: امشب باید قدردان کسانی باشیم که با وجود ویروس گسترش یافته کرونا و تحریم‌ها، سال گذشته 41.3 میلیارد دلار ارز وارد کشور کردند و تا بهمن ماه امسال 31.2 میلیارد دلار امسال ارز به کشور برگشته است.

حمید زادبوم ادامه داد، در نیمه دوم 2020 میلادی که تجارت جهانی کاهش داشته، تقاضای جهانی نیز کاسته شده بود، علاوه بر آن مراودات کشورهای اطراف ما نیز کم شده است. زادبوم با اشاره به اینکه طی 11 ماه گذشته صادرات کشور منفی 19% کاهش ارزش داشته است، بیان کرد، واردات کشور نیز منفی 15% به لحاظ ارزش کاهش یافته است.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  نگرانی ارزی در صورت بازگشت آمریکا به برجام

بر اساس گفته‌های رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، میزان صادرات کشور برابر با 132 میلیون تن کالا به ارزش 31.2 میلیارد دلار بوده و میزان واردات کشور برابر با 30.8 میلیون تن کالا به ارزش 34.3 میلیارد دلار می‌باشد که 21.4 میلیون تن آن مربوط به کالاهای اساسی است.

وی بیان کرد، یقینان تحریم‌ها می‌خواهد رابطه و تعامل ما را با دنیا قطع کند و تنها صادرکنندگان این رابطه و تعامل را برقرار می‌کنند، در نتیجه پیکان آسیب تحریم‌ها به سمت صادرکنندگان نشانه رفته است. حمید زادبوم با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی اصفهان در سطح خاورمیانه کم نظیر و بالاتر از استاندارد و میانگین منطقه است، گفت، قسمتی از مشکلات کشور به دلیل ساختار اقتصاد ما است، درنتیجه باید مشکلات ساختاری اقتصادی حل شود، همچنین بخشی از مشکلات مربوط به زیرساخت‌های صادراتی است، مانند جاده، کانتینر، یخچال و … نداریم و حتی اگر فضای صادرات مهیا شود، باز دچار مشکل می شویم.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  نکات عکاسی از سر و شانه

این شخص مسئول در رابطه با مشکلات صادرکنندگان استان، عنوان کرد، خوشبختانه بر اساس بخشنامه 177 به صادرکنندگان این اجازه داده شده که به میزان صادرات خود واردات داشته باشند، البته نباید هر محصولی وارد شود. همچنین ایشان درباره‌ی برخی گلایه‌ها درباره مهلت تعهدات ارزی و درخواست‌ها برای افزایش زمان آن، تصریح کرد، مهلت ایفای تعهدات ارزی در اختیار وزارت صمت است و برای حل این مشکل با بانک مرکزی جلساتی برگزار می‌کنیم، البته مقدور نمی‌باشد این مهلت را 24 ماهه کرد که البته آماده ایم مهلت چهار ماه را اضافه کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا