عکاسی

رنگ شناسی در عکاسی

با توجه به آنکه عکاسی یک هنر بصری است، رنگها در ایجاد تصاویر زیبا و مجذوب کننده، تاثیر بسیاری دارند. با اینکه هر روز رنگ ها را میبینیم، زیاد به این فکر نمی‌کنید که چرا و چگونه رنگ ها قادر به تاثیر قرار دادن ادراک یا احساست شما هستند.

اصول رنگ ها و رنگ غالب در عکاسی

رنگ کلیدی یا غالب، رنگی است که نسبت به سایر رنگ های در تصویر، بیشتر استفاده شده است. غالب بودن یک رنگ می‌تواند باعث ایجاد یک عکس قوی شود. رنگ هایی که غلظت بیشتری دارند، توجه چشم مخاطب را بیشتر به خود جلب می‌نمایند.

رنگ های اصلی عبارتند از قرمز، آبی و زرد. رنگ های ثانویه نیز شامل سبز، بنفش و نارجی هستند که از ترکیب دو به دوی رنگ های اصلی ایجاد می‌شوند. سطح بعدی نیز از ترکیب رنگ های ثانویه با یکدیگر بوجود می‌آیند و …

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  رنگ سال 1402

1. هارمونی رنگ ها

هارمونی عبارت است از نحوه چگونگی ترکیب و قرار گیری رنگ ها در کنار هم به طوری که برای چشم انسان، جذاب ظاهر شوند. زمانی که دو یا چند رنگ مکمل به صورت اصولی در کنار هم قرار گیرند، هارمونی ایجاد میشود.

مونوکروم (تک رنگ) و آنالوگوس (متشابه) از انواع هارمونی های بسیار مهم در رنگشناسی می‌باشند.

در هامونی مونوکروم از واریاسیون های تاریکی و روشنایی یک رنگ خاص استفاده می‌شود. در هارمونی آنالوگوس از رنگ هایی استفاده می‌شود که روی دایرۀ رنگ ها، نزدیک بهم هستند.

شما میتوانید این دو هارمونی را با یکدیگر در عکس ایجاد کنید. ترکیب رنگ های مونوکروم به دلیل ظاهر دیداری و بالانسی که دارند معمولا برای ایجاد یک احساس خاص استفاده می‌شوند. رنگ های آنالوگوس با هم ترکیب شده و یک ظاهر آرامش بخش در عکس شما بوجود می‌آورند.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  نکات چرخه رنگ ایتن

2. رنگ های مکمل

در دایره رنگ، رنگ هایی که در روبروی یکدیگر قرار دارند، رنگ های مکمل هستند؛ مانند سبز و قرمز. وقتی از این رنگ ها در saturation بالا استفاده نمایید، هر رنگ باعث می‌شود رنگ دیگر فعال‌تر ظاهر گردد.

رنگ های پیش رونده و پس رونده

به رنگ هایی که روی بخش گرمتر طیف رنگی جای میگیرند، رنگ پیشرونده گفته می‌شود. هنگامی که این رنگ ها به عنوان رنگ غالب تصویر باشند، به نظر می‌رسد که به چشم ما نزدیک‌تر هستند. از جمله نکات استفاده از رنگ ها در عکاسی حواستان به رنگ های پیشرونده باشد تا تمرکز را از روی سوژه پرت نکنند.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  رنگ سال 1402

رنگ های پس رونده در طیف سرد جای قرار دارند. این رنگ ها از دید شما فاصله گرفته و احساس وجود عمق را به ما القا می‌نمایند و به هماهنگی رنگ های قوی تر نیز کمک می‌کنند.

احساسات و رنگ در عکاسی

علت اصلی استفاده از رنگ در عکاسی بیان احساسات و هیجانات است. شما می توانید با استفاده از رنگ ها در عکس هایتان، ذهن مخاطب را به سمت تصاویر خود جلب کنید.

رنگ های مختلف در افراد گوناگون باعث بروز احساسات متفاوتی می‌شود. با تغییر saturation و hue یک رنگ یا ترکیب رنگ دیگری در آن، میبنید که احساس آن نیز متفاوت خواهد شد.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا