ارزخودرو

دلیل عدم کاهش قیمت خودرو با وجود کاهش ارز

امیرحسین جلالی، نایب رئیس انجمن قطعه سازان همگن استان تهران، با اشاره به دلیل عدم تجاری سازی خودروهای ایران خودرو و سایپا، بیان کرد، شرکت های ایران خودرو و سایپا با توجه به آنکه زیر قیمت خودروهایشان را میسازند و به فروش میرسانند، سرمایه در گردش آنها کم شده و نمی توانند بدهیشان را به قطعه سازان پرداخت کنند.

امیرحسین جلالی عنوان کرد، قطعه سازان از طرفی مواد اولیه خود را از بورس به صورت نقدی خرید مینمایند و هنگامی که دریافتی نداشته باشند، نمیتوانند مواد اولیه بخرند و خط تولید متوقف خواهد شد. درنتیجه با متوقف شدن خط تولید، کالای مورد نیاز خودروسازان تامین نمیشود و تولید خودرو با مشکل روبرو خواهد شد.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  افزایش 1.2 میلیارد یورویی بازگشت ارز صادرات غیرنفتی

جلالی با تاکید بر اینکه مشکل نقدینگی قطعه سازان باید رفع گردد تا از متوقف شدن خط تولید جلوگیری شود، گفت، اکنون بدهی خودروسازان به قطعه سازان به 30 هزار میلیارد تومان رسیده و اگر این بدهی تسویه نشود، مشکلات جدی در صنعت خودرو در پی خواهیم داشت.

وی افزود، همچنین موانع گمرکی باعث شده در ساخت قطعات وقفه‌ای ایجاد شود، یعنی قوانین و مقررات دست و پاگیری وجود دارد که مانع از ترخیص راحت کالا میشود. میانگین زمان رسیدن هر قطعه حدود 2 ماه است. بخشی از قطعات وارداتی و بخشی داخلی سازی شده اند و اکنون مشکل برای قطعات وارداتی است که باید ابتدا ثبت سفارش شوند.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  افزایش قیمت خودرو در هفته دوم مرداد ماه

نایب رئیس انجمن قطعه سازان همگن استان تهران با تاکید بر اینکه شاخص بهای تولیدکننده به نوعی پیش بینی کننده تورم است و با اختلاف چند ماهه زمانی تورم به بازار مصرف منتقل می‌شود، بیان نمود، شاید برخی بگویند مگر قیمت ارز کاهش نیافته است؟ چرا قیمت ارز کاهش یافته، اما قیمت بسیاری از کالا‌های تولید داخل و دستمزد‌ها به تازگی در حال عکس العمل نشان دادن به افزایش نرخ ها در سال‌های قبل میباشد و با وجود کاهش نرخ ارز تا پایان سال 1400 همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا