بدون دسته بندی

صادرات بیشتر یک ماهه ترکیه به سوریه از ایران

در رابطه با تجارت ایران با سوریه، مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد، بر اساس جدیدترین آمارهای بدست آمد، در طی 7 ماه اولیه سال جاری حدود 73 میلیون دلار صادرات به سوریه و در حدود 10 میلیون دلار واردات از کشور فوق انجام شده است. برخی کالاهای صادراتی نظیر شیر خشک، لوله و پروفیل، مفتول‌های مسی، هادی‌های برق، برخی انواع میله‌های آهنی و فولادی و دارو نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش صادرات داشته و برخی کالاها نیز همانند برخی انواع میله‌های آهنی و فولادی، قطعات خودرو، قطعات توربین، مخمرها و شیر خشک با کاهش صادرات به سوریه مواجه بوده‌اند.

فرزاد پیلتن در رابطه با کاهش حجم مبادلات دو کشور، افزود، با شروع ناآرامی‌های سیاسی و امنیتی در کشور سوریه، حجم مبادلات تجاری ایران با این کشور رو به کاهش گذاشت تا در سال گذشته به 105 میلیون دلار کاهش یافت.

با توجه به این گفته‌ها، صادرات 73 میلیون دلاری ایران به سوریه در 7 ماه ابتدایی سال 99 می‌باشد، این درحالی است که ترکیه توانسته از تنها در سپتامبر سال 2020 (اوایل شهریور ماه تا اوایل مهرماه امسال) بیش از 112 میلیون دلار به سوریه صادرات کند. علاوه بر آن قابل ذکر است در لیست صادرکنندگان به سوریه، ترکیه رتبه نخست را دارد.

بررسی‌های صورت گرفته حاکی از آن است، ایران باوجود داشتن ارتباطات گسترده سیاسی و نظامی با سوریه، در تجارت عملکرد ضعیفی از خود نشان داده است بطوری که حتی در بین 5 کشور اول صادرکننده کالا و خدمات به کشور سوریه نمی‌باشد.

با این حال بعد از فروکش شدن بحران سوریه و ورود این کشور به عرصه بازسازی، دولت‌مردان سوری تلاش کردند تا به کشورهای متحد خود از جمله ایران و روسیه امتیازات اقتصادی بیشتری اعطا نمایند. از جمله از امتیازات اقتصادی اعطا شده به ایران، توافق بر سر مدیریت بندر لاذقیه به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین بندر سوریه است که به دلیل کم‌کاری ایران در ورود به سرمایه‌گذاری و مدیریت این بندر، هنوز پیمانکار فرانسوی که از سال 2009 مدیریت آن را در دست داشته، این مسئولیت را بر عهده دارد. سرمایه‌گذاری در این بندر و مدیریت آن علاوه بر گسترش صادرات ایران به سوریه و کشورهای اتحادیه عرب، می‌تواند سبب رونق صادرات ایران به کشورهای اروپایی حاشیه مدیترانه نیز گردد.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  ارزش صادرات معدن و صنایع معدنی
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا