اقتصاد

نگرانی ارزی در صورت بازگشت آمریکا به برجام

محمد لاهوتی، رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران، در جریان نشست فعالان بخش خصوصی با حسن روحانی به ارائه برخی از دغدغه‌های صادرکنندگان در ماه‌های پایانی دولت پرداخت و از پیش بینی افزایش صادرات در سال 1400 در صورت برطرف کردن برخی نگرانی‌ها سخن گفت.

محمد لاهوتی درباره صحبت‌های مطرح شده در این نشست عنوان کرد، یکی از موضوعات تاثیرگذار بر روند صادرات در سال جاری، اصلاح ابلاغیه 177 می‌باشد که سرانجام پس از تلاش سه ساله اتاق ایران و مجموعه فعالان اقتصادی صورت گرفت و با توجه به آن، پیش‌بینی می‌شود که صادرات در سال 1400 روندی متفاوت از آنچه در سال گذشته به وقوع پیوست را طی کند و انتظار رشد صادرات وجود دارد.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  معاف شدن سود تفاوت نرخ ارز ناشی از تسعیر ارز صادرات، از مالیات

لاهوتی سپس به یکی از دغدغه صادرکنندگان که در این نشست مطرح شد، اشاره کرد و ادامه داد، صادرکنندگان نگران آن‌اند که در صورت بازگشت آمریکا به برجام، رفع تحریم‌ها و آزاد شدن منابع، دولت برای تقویت پول ملی اقدام به ارزپاشی نماید. در حالی که اگر این اقدام بدون بررسی‌های کارشناسی و با تعیین نرخ‌های دستوری صورت گیرد، قطعا پیش‌بینی‌هایی که در مورد رشد صادرات در سال 1400 وجود دارد، ملحق خواهد شد. در واقع، علاوه بر کاهش صادرات، افزایش قاچاق نیز ممکن است صورت گیرد. از این جهت، این درخواست را مطرح کردم که دولت از چنین اقدامی پرهیز کند.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  افزایش 1.2 میلیارد یورویی بازگشت ارز صادرات غیرنفتی

وی افزود، همچنین در 100 روز باقیمانده از پایان دوره فعالیت دولت، تا جایی که امکان دارد از صدور بخشنامه یا دستورالعمل جدید از سوی دستگاه‌های دولتی جلوگیری به عمل‌ آید. چرا که اگر بخشنامه‌ای در این مدت تصویب و ابلاغ گردد و فعالان اقتصادی را با مشکل مواجه کند، با توجه به تغییر دولت حداقل شش ماه زمان ‌می‌برد که این بخشنامه اصلاح شود.

این مقام مسئول در آخر گفت، حسن روحانی بررسی و پیگیری مسائل و درخواست‌های مطرح شده را به آقای نهاوندیان، ارجاع دادند. در عین حال، ایشان باور دارند که اجرای برخی از این پیشنهادات نیاز به زمان کافی دارد و البته برخی از آنها در مدت باقی مانده از دوره فعالیت دولت مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  ارزش صادرات معدن و صنایع معدنی
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا