کسب و کار

ناودانی

ناودانی (Channel) پروفیلی با سطح مقطع U شکل بوده که کاربرد زیادی در صنعت و ساختمان سازی ازجمله ساخت قفسه های مستحکم فولادی، سازه های سبک فولادی، تیرها، پل های باربر، ستون ها، خرپا و … دارد و در انواع مختلفی برای کاربرد های مختلفی به صورت مقطع باز تولید می شود، پس باید در هنگام خرید به تفاوت انواع ناودانی های موجود در بازار و نحوه تولید آن ها شناخت داشته باشید.

انواع ناودانی

ناودانی ها بر اساس نحوه و نوع تولید به دوسته پرسی و فابریک، تقسیم می شوند؛

  • نوع پرسی

با روش پرس تولید می شود، بصورتی که ابتدا ورق هایی به طول 6 متر بریده می شوند و سپس با اعمال نیروها، در دستگاه های پرس به شکل ناودانی در می آیند. لبه های این نوع ناودانی صاف تر و دقیق تر از نوع فابریک است و به همین جهت بیشترین کاربرد آن در ساختمان سازی است. 

  • نوع فابریک

از همان ابتدا به صورت ناودانی از خط تولید خارج می شود، بصورتی که برای تولید آن ابتدا شمش خام را حرارت می دهند و سپس از بین غلتک های نورد عبور می دهند و بر اساس تنظیمات و استانداردهای انجام شده از همان ابتدا محصول تولیدی به صورت U یا C شکل در می آید.

در دسته بندی دیگر ناودانی ها را بر اساس روش نورد محصول، به دو دسته مشبک و ساده تقسیم می شوند.

  • ناودانی های ساده

با روش نورد گرم و توسط ورق های گرم تولید می شوند و در صورت نیاز به صورت گرم یا سرد طی مراحل دیگری گالوانیزه می شوند. این محصول در ابعاد 16، 14، 12، 10 و 8 تولید می شود. همچنین در از ارتفاع ۳۰ تا ۴۰۰ میلیمتر موجود است که بیشتر برای ساختن پل های باربر و موارد دیگر به کار می رود. 

  • ناودانی های مشبک

از ورق گرم، گالوانیزه شده به دو صورت سرد و یا گرم تولید می شوند، و برای مصارف گوناگونی نظیر ساخت قفسه های مستحکم فولادی، نصب سنگ بصورت خشک و سازه های سبک فولادی مورد استفاده قرار می گیرند.

ناودانی

کاربرد ناودانی 

کاربرد هر نوع ناودانی بر اساس شکل، ابعاد و ساختار آن متفاوت است اما کاربردهای عمده آن به صورت زیر است:

  1. سازه های ساختمانی (تیرها، ستون ها، بادبندها، خرپاها و …)
  2. اسکلت کامیون ها
  3. بناهای معماری به جهت مرمت و بازسازی
  4. تجهیزات دریایی
  5. پایه های پل به ویژه پل های باربر

استانداردهای ناودانی

براساس کاربرد ناودانی، به دو نوع  ” C ” و ” U ” تقسیم بندی می شود، به همین جهت دو استاندارد ابعادی UPE و UPN وجود دارد. UPN برای ناودانی U با بال های مخروطی بکار برده می شود، و UPE برای ناودانی C با بال های موازی بکار برده می شود. بعضی استاندارد ناودانی ها در کشورهای متفاوت به صورت زیر است:

  • استاندارد ناودانی مقاوم به خوردگی  DIN EN ISO 12944-3
  • UNP و UPE ناودانی اروپایی DIN-1026
  • استاندارد فرانسه NF A 45-255

 

 
این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  فروش میلگرد
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا