کسب و کار

تسمه آهنی

تسمه آهنی یا St37 یکی از پرکاربردترین مصالح در زمینه ی صنعت و ساختمان سازی می باشد که به صورت رول و تخت عرضه می شود و برای ایجاد پیوند مکانیکی و انتقال انرژی بین دو یا چند شفت استفاده می‌شود. طول استاندارد تسمه ها 6 و 12 متر می باشد و عرض آن ها بین 20 تا 60 میلیمتر است، همچنین ضخامتشان بین 2 میلیمتر تا 20 میلیمتر می باشد که ضخامت 5 میلیمتر معمولا متداول تر است.

تسمه های آهنی معمولا با درصد کربن پایینی ساخته می شوند و آلیاژ به کار رفته در آن از اهمیت بالایی برخوردار است به همین علت باید بر روی این گونه محصولات برچسب مشخصات، نصب شود؛ اطلاعات بر روی برچسب شامل ظرفیت بار قابل حمل، اندازه و نام سازنده است. 

انواع تسمه آهنی

تسمه های آهنی از نظر نوع تولید به دسته های فابریک، ماشینکاری، نوردی و ترانس تقسیم بندی و در بازار عرضه می شوند.

  • تسمه فابریک

نوعی پروفیل فولادی است که با استفاده از روش نورد گرم و با استفاده از مواد اولیه شمش فولادی، پس از حرارت دهی در کوره نورد و رسیدن به دمای مشخصی وارد پروسه نورد می شود و آهن خمیری شکل با عبور از دروازه های مشخصی در انتهای کار به شکل یک مقطع مستطیل شکل در می آید.

  • تسمه ماشینکاری

با استفاده از گیوتین یک برگ ورق فولادی موجود را به عرض های مشخص برش می دهند. بصورتی که ضخامت آن، ضخامت ورق مادر و عرض آن از عرض های برش خورده است. 

  • تسمه نوردی

روش تولید آن همانند تسمه فابریک است اما تسمه های نوردی عمدتاً در صنایع کوچک تر تولید می گردند، و عموماً از شمش به عنوان ماده اولیه استفاده نمی شود بلکه از مواد اولیه دیگری نظیر برش ورق های فولادی ST-۳۷ و یا مواد اولیه میان خطی تولید شمش که به ابعاد مناسب برش داده می شود، استفاده می شود.

  • تسمه ترانس

در صنایعی که از مصالحی با دقت بالا بهره می برند، بیشتر از تسمه آهنی ترانس شده استفاده می کنند. انواع دیگر تسمه ها مانند تسمه نوردی و یا تسمه ماشینکاری به عنوان ماده اولیه تسمه ترانس هستند. بدین صورت که ماده اولیه از قالب های مورد نظر که از قبل موجود هستند و یا برای ابعاد مورد نیاز طراحی شده اند، عبور داده می شوند و به سایز مناسب با دقت هایی نظیر دهم میلیمتر، می رسند. جنس قالب ها برای مقاومت مناسب در برابر آهن از تنگستن استفاده می شوند.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  ناودانی
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا