بدون دسته بندی

ابهامات در آزادسازی منابع ارزی ایران در ترکیه

مهرداد سعادت، رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه، در رابطه با آزادسازی منابع مالی ایران در ترکیه گفت، رسوب و ماندگاری منابع مالی ایران در کشور‌های دیگر تمامی به دلیل تحریم‌های پولی و بانکی می‌باشد که تبعات زیادی را برای کشور به همراه داشته و وضعیت مالی ایران و ترکیه نیز جدا از آن نیست.

سعادت اضافه کرد، احتمال دارد در آینده نزدیک، تغییری در وضعیت منابع مالی ایران در ترکیه رخ دهد، اما بانک مرکزی و وزارت صمت که به عنوان اصلی‌ترین متولیان این امر می‌باشند، همچنان بخش خصوصی را در جریان سیاست‌های اتخاذ شده نگذاشته‌اند.

مهرداد سعادت عنوان کرد، تمامی منابع مالی فقط در کشور ترکیه نمی‌باشند بلکه در کشور‌های دیگر نیز وجود دارد؛ منابع مالی حق مردم ایران است که این منابع باید به منابع ارزی داخل کشور منتقل شود، اما همچنان، اما و اگر‌هایی در این زمینه وجود دارد.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  واکنش‌ها نسبت به اخذ تعهدنامه از صاحبان کالا در گمرک

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه در ادام گفت، احتمالا هنگامی که این منابع آزاد شود، با شرایط ویژه‌ای آزاد می‌شود یعنی کشور ترکیه منابع ارزی را به صورت نقد و اسکناس تحویل خزانه ایران نمی‌دهد بلکه این روند از طریق خرید کالا از تولیدات داخلی این کشور صورت خواهد گرفت و طرف قرار داد مستقیم، شخص تولید کننده است.

سعادت تصریح کرد، در حال حاضر بانک ملت در کشور ترکیه فعالیت داشته و برای انتقال نقدی ارز‌های رسوبی، آمادگی کامل دارد، اما موضوع اینجاست که این کشور حاضر به انتقال نقدی ارز‌ها نیست.

وی افزود کرد، حال دیگری نیز وجود دارد، این می‌باشد که ایران با یکی از کشور‌هایی که تبادلات تجاری دارد، کالا مبادله کند و ارزش کالای خریداری شده را ترکیه پرداخت کند. این روش می‌تواند برای کشور موثر‌تر عمل کند.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  قیمت هر شانه تخم مرغ

این شخص مسئول ادامه داد، کالا‌هایی که از ترکیه وارد ایران می‌شود جزو دسته کالا‌های ضروری قرار ندارد و با قطع ورود آن‌ها تنها با کمبود کوتاه مدت روبه رو می‌شویم.

در آخر مهرداد سعادت بیان کرد، آزاد شدن منابع ارزی می‌تواند در شرایط فعلی تاثیر بسیار زیادی در کنترل نرخ ارز داشته باشد به شرطی که دولت بهترین تصمیم را در این موضوع بگیرد.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا