بدون دسته بندی

بیشترین افزایش شاخص قیمت مواد غذایی از 2017

سازمان خوارو بار جهانی ملل متحد اعلام کرده است که پس از گذشت هفت ماه افزایش متوالی قیمت موادغذایی، سرانجام این میزان به بیشترین قیمت خود در سه سال گذشته رسید.

با توجه به اعلام سازمان خواربار جهانی ملل متحد که شاخص‌های این سازمان تغییرات بین المللی قیمت سبد غذاها را رصد می‌کند، شاخص قیمت غذا در ماه دسامبر دو درصد افزایش یافت و به ۱۰۷.۵ رسید.

در این بین دانه‌های روغنی بیشترین میزان افزایش را در این مدت داشته‌اند و پس از آن لبنیات، گوشت و غلات در جایگاه های بعدی قرار گرفتند. بر اساس ارزیابی‌ها، شکر تنها محصولی بود که ماه گذشته عقب نشینی قیمت داشته اما زیر شاخص‌های فرعی هنوز یک درصد در مقایسه با پیش از شیوع ویروس کرونا، افزایش نشان می‌دهد.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  لوله مانیسمان

با توجه به این گزارش، علاوه بر افزایش شدید قیمت در پایان سال 2020، میانگین قیمت‌ها بر اساس شاخصه سازمان ملل متحد 97.98 واحد بوده است که 3% بیشتر از سال گذشته و نیز بیشترین میزان از سال 2017 تاکنون محسوب می‌شود.

در کل نتیجه آماری سال گذشته بیش از شرایط بحرانی است که دهه اخیر دیده بطوری که شاخص به اوج تاریخی خود یعنی تقریباً 132 واحد رسیده بود. برخی از این افزایش‌ها به دلیل افزایش شدید تقاضا و یا شرایط نامناسب آب و هوا می‌باشد که این مسئله بیشتر در محصولات لبنی مصداق دارد؛ بنابراین سهم واردات و نیز کاهش عرضه در بین صادر کنندگان عمده به خاطر شیوع ویروس کرونا، تورم مواد غذایی را افزایش داده است.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  استراتژی‌های مهم برای افزایش روابط میان ایران و عمان

عبدالرضا عباسیان اقتصاددان ارشد سازمان خوار و بار جهانی بیان کرد، عوامل زیادی باعث بالا رفتن قیمت مواد غذایی در جهان می‌شود، تورم در حوزه مواد غذایی مردم هنگامی است که مردم درآمد خود را از دست داده‌اند. صحبت ما در رابطه با شرایط بسیار سخت است. پیش از این تحلیلگران اعلام کردند که کاهش شدید تولیدات کشاورزی در برخی کشورهای آسیب پذیر ممکن است عامل ایجاد ناآرامی‌ها شود.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا