بدون دسته بندی

لوله مانیسمان

لوله مانیسمان، نوعی لوله فولادی بدون درز است که به روش اکسترود شمش(بیلت) تولید می شود و در صنایع برای نصب سیستم های لوله کشی و تأسیسات مورد استفاده قرار می گیرد. برای تولید لوله مانیسمان بر خلاف سایر انواع لوله های فولادی درزدار و لوله فلزی ، از روش جوشکاری استفاده نمی شود؛ تولید این لوله ها به شیوه مخصوصی در کارخانه انجام می شود. این دسته از لوله های فولادی کاربردهای وسیعی در حوزه پتروشیمی، نفت و گاز دارند.

ساخت لوله مانسیمان

برای ساخت لوله فلزی بدون درز یا لوله مانیسمان از استاندارد ASTM به شماره A53 و A106  و همچنین استاندارد نفت و گاز API 5L استفاده می شود. طراحی این لوله با ضخامت متفاوت به دستورالعمل های ویژه ای نیاز دارد که در استانداردها درج شده اند. انتخاب روش تولید لوله مانیسمان بر اساس نیازهای منطقه ای و امکانات کارخانه سازنده تعیین می شوند. در برخی از روش های تولید این لوله ها، عملیات حرارتی خاصی باید به کار رود.

برای تولید لوله مانیسمان، شمش فولادی تا دمای مشخصی حرارت داده می شود و پس از اینکه به دمای لازم رسید، توسط یک سمبه به درون آن فشار معینی وارد شده و شمش فولادی داغ به شکل لوله در می آید.

لوله مانیسمان

مقایسه لوله مانیسمان با سایر لوله های صنعتی

لوله مانیسمان، لوله های فولادی درزدار و انواع لوله فلزی برای نصب در شرایط ویژه نظیر فشارهای عملیاتی بالا طراحی شده اند. البته سایر لوله های صنعتی نظیر لوله یو پی وی سی و لوله پلی اتیلن  نیز قابلیت نصب درفشار بالا و فشار معمولی را دارند اما در برخی موارد بنا بر صلاح دید مهندسان باید از نوع بخصوصی لوله و اتصالات در سیستم های لوله کشی و تأسیسات استفاده شود.

لوله لوله پلی اتیلن، پوش فیت و لوله یو پی وی سی اکثراً برای انتقال آب و فاضلاب در شبکه های مختلف مناسب هستند. انواع لوله صنعتی صرف نظر از کاربردهای آن ها، دارای دیواره بسیار مقاومی هستند و می توانند در برابر تغییرات شرایط محیط پایدار بمانند. در برخی موارد، خصوصیات یک دسته از این لوله ها نسبت به دسته دیگر، برتری دارند.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  معافیت واردات آمبولانس از پرداخت عوارض گمرک
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا