صادرات و واردات

توسعه صادرات شیرینی و شکلات

با توجه به آخرین آمار منتشر شده، تجارت ایران در سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل بیش از 80% افزایش یافته که بیانگر از سرگیری تجارت با وجود تداوم شیوع کرونا است. در فروردین ماه سال 1399، بسیاری از کشورهای جهان به دلیل نداشتن شناخت کافی از ماهیت این ویروس، تصمیم گرفتند بسیاری از فعالیت‌های مرزی و گمرکی خود را متوقف کنند که به همین جهت تجارت کاهش یافت.

با این وجود، ایران توانست در نیمه دوم سال 1399مانند سایر کشورها بخشی از تجارت خود را جبران کند و به آمار سال‌های قبل نزدیک گردد؛ بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت در سال گذشته، حدودا 35 میلیارد دلار صادرات صورت گرفته است.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  74 میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور در سال گذشته

سازمان توسعه تجارت کشور اعلام کرده که در سال 1400، امکان افزایش شش میلیارد دلاری صادرات ایران وجود خواهد داشت و به این ترتیب 41 میلیارد دلار تا پایان اسفند ماه سال جاری آمار صادراتی ایران خواهد بود. اگر چه در این زمینه هنوز جزییات برنامه ریزی برای افزایش صادرات اعلام نگشته است اما به نظر می‌رسد در حوزه‌های جزئی نیز ایران قصد افزایش فعالیت دارد.

از جمله این حوزه‌ها، صادرات شیرینی و شکلات ایرانی است. در طی سال گذشته، صادرات این محصولات نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر از نظر ارزشی 7 درصد و به لحاظ وزنی با 21 درصد افزایش صادرات روبرو بوده و در سال گذشته واحدهای تولیدی با ظرفیت بیش از 2 میلیون تن تولید در کشور در صنعت شیرینی و شکلات فعالیت بوده‌اند.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  بندر امام دارای بیشترین سهم در تخلیه و بارگیری کالا

در حال حاضر سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که در سال جاری امکان صادرات 544 میلیون دلاری این محصولات وجود خواهد داشت. از جمله کشورهای مشتری شیرینی و شکلات ایرانی می‌توان به عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان و امارات متحده عربی و برخی کشورهای آسیای میانه و اتحادیه اروپا اشاره کرد.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا