اقتصادصادرات و واردات

فرصت‌های سند همکاری ایران و چین در حوزه تجارت

حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت، در رابطه با فرصت‌های سند همکاری ایران و چین در حوزه تجارت عنوان کرد، ایران و چین َکشور‌هایی با سابقه خوب در همکاری با کشور‌های دیگر می‌باشند. سند همکاری امضا شده میان این دو کشور فرصت‌ها و چالش‌های زیادی رابرای هر دو در پیش روی دارد. بر اساس آمارهای اعلام شده، از حجم 73 میلیارد دلار تجارتی که در سال گذشته برای کشور رقم خورده، 10 میلیارد دلار از آن مربوط به واردات از چین بوده و 9 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات به چین است.

حمید زادبوم در ادامه گفت، کشور چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران می‌باشد که این کشور در سال‌های 2019 و 2020 با وجود ویوروس کرونا، بزرگ‌ترین صادرکننده جهان و دومین واردکننده جهان بوده است و با بیش از 4 هزارو 700 میلیارد دلار تجارت جهانی دارد. با این توصیفات، با توجه به امضا تفاهم نامه‌ایی که صورت گرفته می‌توانیم منافع زیادی برای ایران داشته باشیم. این تفاهم نامه به صورت برد برد برای هر دو کشور است؛ که علاوه بر سران اقتصادی، سران سیاسی ایران و چین توجه زیادی به آن دارند.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  طولانی شدن ترخیص مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های تولیدی

رئیس سازمان توسعه تجارت، افزود، در تفاهم نامه صورت گرفته مواردی مانند گسترش صنایع وابسته به نفت، تشویق شرکت‌ها به سرمایه گذاری و تکمیل پروژه‌های دارای ارزش افزوده به صنعت نفت مشاهده می‌شود. تولید خودرو، ماشین آلات صنعتی، تاسیس شهرک‌های صنعتی، تولید واگن‌های مترو و تشویق سرمایه گذاری مشترک از جمله مواردی‌اند که در چهارچوب همکاری 25 ساله ایران و چین دیده می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا