سلامت

خواص درمانی پرتقال

پرتقال دارای طبعی سرد است و ویتامین C فراوانی دارد و برای درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. افراد زیادی پرتقال را محبوب ترین میوه سرما می دانند و آن را به بسیاری از میو ها ترجیح می دهند. 

خواص درمانی پرتقال

درمان سرطان

ویتامین C موجود در پرتقال باعث خنثی شدن رادیکال های آزاد و حفاظت از سلول ها می شود همچنین به پیشگیری از گاستریت (نوعی التهاب لایه های پوششی دیواره معده) که خود عاملی برای تشکیل سلول های سرطانی در معده است، کمک می کند. رادیکال های آزاد باعث بیماری های مزمنی همانند سرطان و بیماری های قلبی می شود.

در پرتقال و‌ آب آن، ماده مغذی گیاهی هسپریتین (hesperitin) به فراوانی یافت میشود. عصاره هیسپریتین موجب مهار رشد سلول های سرطانی سینه و تشکیل تومور می شود. هسپریدین (یکی از انواع هسپریتین) به پیشگیری از بروز سرطان حفره دهانی کمک می کند. همچنین پوست پرتقال دارای مواد مغذی گیاهی به نام نوبیلتین و تنجرتین است که سبب متوقف شدن حملات سلول های سرطانی می شود؛ علاوه بر آن آب پرتقال سرشار از ماده مغذی گیاهی لیمونوئید است که آن هم دارای خواص ضد سرطانی می باشد.

خواص درمانی پرتقال

افرادی که به طور منظم از مرکبات استفاده می کنند، تا 60 درصد کمتر به سرطان معده مبتلا می شوند. 

فیبر مرکبات از نوع نامحلول هستند، به این ترتیب به افزایش حجم مدفوع و سرعت بخشیدن به حرکت آن در دستگاه گوارش کمک می کند. پس یکی از روش های پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ، مصرف منظم و فراوان انواع مرکبات است.

درمان یبوست

فیبر های رژیمی موجود در پرتقال موجب تحریک و فعالیت آنزیم های گوارشی می گردد و یبوست را برطرف می کند.

کاهش فشار خون بالا

فلاونوئید هسپریدین موجود در پرتقال باعث کاهش فشار خون بالا می شود و همچنین منیزیم موجود در پرتقال به حفظ سطح فشار خون کمک می کند.

کم خونی

پرتقال به دلیل دارا بودن فولات برای پیشگیری از کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک مفید می باشد.

ویتامین C موجود در پرتقال به افزایش جذب آهن در رژیم غذایی کمک می کند. به ویژه در افراد گیاهخوار، افزایش مصرف غذاهای غنی از ویتامین C از قبیل مرکبات، برای کاهش خطر ابتلا به کمبود آهن که سبب کم خونی می گردد، ضروری است.

 

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  دستگاه تصفیه آب
نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا