اقتصادکشاورزی

احتمال بروز بحران گندم

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی، در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، با اشاره بر وضعیت آبی کشور و خشک‌سالی پیش رو بیان کرد، با توجه به کم‌آبی و احتمال بروز خشک‌سالی در سال جاری، متاسفانه این موضوع همچنان از جانب دستگاه‌های متولی و بخش‌های اثرگذار جدی تلقی نشده و به‌مثابه دیگر امور، باید در این بحث نیز به مرز بحران برسیم تا موضوع برای متولیان امر اولویت یافته و برای آن چاره‌جویی صورت بگیرد.

غلامحسین شافعی گفت، از استاندار خراسان رضوی تقاضا داریم تا در این رابطه اقدامی جدی انجام دهد و با مأمور کردن شورای گفت‌وگو به ارزیابی راهکارهای مقابله با پدیده خشک‌سالی در استان، نظرات و پیشنهادات متولیان امر و نخبگان این حوزه را اخذ و ارائه کند.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  ابهام مهم در ارزهای بلوکه شده ایران از عراق

شافعی در ادامه به اثرات خشک‌سالی بر تولیدات کشاورزی خصوصا گندم اشاره کرد و گفت، در خصوص نرخ تضمینی خرید گندم از کشاورزان متأسفانه با شرایط ناگواری روبه رو هستیم. بهای اولیه‌ای که دولت در سال گذشته تعیین کرد، مناسب نبوده و با وجود اینکه تغییراتی در نرخ‌ها انجام شد؛ هنوز نرخ مذکور عادلانه نیست.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی بیان کرد، اگر این تجربه دوباره تکرار شود و برای نرخ تضمینی خرید گندم از کشاورز، قیمت عادلانه‌ای اعلام نگردد، همین مقدار تولید کم که به‌واسطه کم‌آبی سال جاری، تأمین کننده درخواست‌ها نخواهد بود؛ یا از مرزها خارج شده و یا برای آن بازار سیاهی صورت می‌گیرد. نتیجه آن خواهد شد که دولت در ماه‌های آتی با قیمت بالاتری محصول را از دیگر کشورها خریداری و وارد کند.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  ارزش صادرات معدن و صنایع معدنی

این مقام مسئول افزود، این دسته مسائل قابل بررسی، چاره‌جویی و پیشگیری می‌باشد و از این منظر، باید امروز دولت برای آن اقدام کند تا فردا بحران و چالشی در بازار و در بخش تقاضا ایجاد نشود. وی همچنین در رابطه با مشکلات کارخانه‌های آرد استان خراسان رضوی، ظرفیت خالی آن‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی که در معرض تهدید هستند، بیان کرد، بازار خوبی برای آرد ایران در کشور افغانستان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس فراهم است و با توجه به اینکه کارخانه‌های آرد خراسان دارای ظرفیت خالی هستند، می‌توان با وارد کردن بخشی از گندم مورد نیاز این کارخانه‌ها، آرد تولیدی را به این کشورها صادر کرد و بهره‌وری اقتصادی را رقم زد.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  74 میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور در سال گذشته
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا