اقتصاد

ابهام مهم در ارزهای بلوکه شده ایران از عراق

علی شریعتی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، عنوان کرد، اقتصاد ایران در سال‌های گذشته به دلیل وجود تحریم‌ها و مشکلاتی مانند شیوع ویروس کرونا با محدودیتی جدی در حوزه منابع ارزی رو به رو بوده و همین امر در مدیریت برخی مسائل جاری کشور سبب مشکل شده است. بدین جهت وجود منابع ارزهای بلوکه شده و احتمال آزادسازی آنها می‌تواند برای اقتصاد کشور یک قوت قلب باشد.

علی شریعتی بیان کرد، آنچه که سبب تردید در بازگشت منابع بلوکه شده به کشور می‌شود، در ابتدا میزان تعلق آن‌ها به دولت و سپس نحوه آزادسازی آن‌ها  می‌باشد. از این رو تا هنگامی که یک مقام رسمی در رابطه با آنها نکات لازمه را شرح ندهد، نمی‌توان به طور دقیق از جنبه‌های مثبت آن صحبت کرد.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  کاهش زمستانی نرخ دلار ارز در سال گذشته

شریعتی با اشاره به اینکه احتمال دارد از سوی دولت در سال‌های گذشته برای جبران کسری منابع استفاده شده باشد، ادامه داد، ارزهای بلوکه شده ایران نوعی طلب قابل وصول می‌باشد که بر اساس دلایلی مانند تحریم در سال‌های گذشته امکان بازگشتشان به کشور وجود نداشته است. در چنین وضعیتی ممکن است دولت به پشتوانه این ارزها، در داخل چاپ پول کرده و از منابع بانک مرکزی استفاده کرده باشد، از این رو حتی اگر این ارزها آزاد شود، دولت نتواند روی آن‌ها حساب کند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه دولت عراق هم با مشکلات خاص خود رو به رو است، گفت، اینکه کشور عراق پذیرفته که بدهی خود به ایران را پرداخت کند، قطعا جنبه مثبت دارد اما اینکه عراق منابع لازم برای بازگرداندن یک جای این ارزها را داشته باشد یک سوال است؛ همچنین آیا مسائلی مانند خط اعتباری نیز جزو گزینه‌ها قرار دارد یا خیر؟

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  74 میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور در سال گذشته

این مقام مسئول افزود، آزادسازی منابع بلوکه شده ایران و بازگشت آن‌ها به داخل کشور علاوه بر کمک به منابع مالی دولت، می‌تواند امید به بهبود شرایط اقتصادی را نیز افزایش دهد اما در صورتی که مقدمات لازم برای آن فراهم نگردد و شرایط به طور دقیق مشخص نشود، این امید الکی خواهد بود که خود می‌تواند به ضرر کشور تمام شود.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا