کسب و کار

انکربولت

انکربولت  Anchor Bolt به وسایلی گفته می شود که به منظور نصب صفحات فلزی، با ابعاد و ضخامت های مختلف، به سطوح از جنس بتن سخت شده، سنگ، آجر و … از آن استفاده می شود. این صفحات امکان اتصال و جوشکاری قطعات فلزی مختلف به سازه بتنی به منظور اجرای انواع نماهای خشک و کامپوزیت، نصب تجهیزات و ماشین آلات، اجرای ساپورت های تأسیسات مکانیکی و الکتریکی و … را فراهم می کند.
باید به این نکته وجه کرد که انکربولت ها انواع مختلفی دارند و طراحی هرکدام با توجه به شرکت سازنده‌ی آن‌ها اختصاصی می‌باشد و در هنگام انتخاب باید به نوع عملکرد، سایز، ظرفیت باربری و محدودیت های نصب هر انکربولت دقت کرد. نوع معمول انکر بولت ها از یک پیچ به شکل مفتول L ساخته شده که دارای یک سر رزوه شده می‌باشند که قابلیت نصب واشر و مهره را دارد.

 

انواع انکربولت

کاشت انواع انکر با توجه به متریال مورد استفاده، اختلاف سایز سوراخکاری نسبت به انکر بولت و عملکرد به دو دسته مکانیکی و شیمیایی تقسیم می شوند.

  • انکرهای شیمیایی- تزریقی یا چسب کاشت میلگرد

به چسب کاشت معروف هستند، با ایجاد چسبندگی بین میلگرد و یا راد تمام رزو با بتن، باعث ایجاد ظرفیت باربری می شوند. مزیت استفاده از این نوع انکر عدم محدودیت استفاده در قطر و عمق کاشت می باشد.

  • انکرهای مکانیکی- رول بولت

کاشت آن ها در حفره ایجاد شده در مصالح پایه به صورت مکانیکی انجام می شود. در کاشت مکانیکی لزوما با توجه به مکانیسم عملکرد این گونه از انکرها که اصطکاکی می باشند عنصر جایگذاری شونده باید دارای یک گوه یا پروانه درگیر شونده در اثر فشار پیچشی باشند. 

همچنین انکربولت ها را از نظر عملکرد می توان به چهار روش تقسیم کرد:

  • اصطکاکی یا انبساطی

در این حالت پس از نصب یا کاشت انکراژ، می‌تواند بار‌های متفاوتی را به واسطه ایجاد نیروی اصطکاک با مصالح پایه، تحمل کنند. 

  • کلیدی یا چفت و بستی 

در این حالت انکراژ با ایجاد حفره یا خزینه کردن مصالح پایه، که اغلب بتن می‌باشد، باعث ایجاد گیرایی می‌شود. این نوع انکر‌اژ ها ظرفیت باربری بالایی دارند و می‌توانند بارهای دینامیکی را تحمل کنند و در فواصل کمی‌ از لبه مصالح پایه نصب شوند.

  • ترکیب اصطکاکی و کلیدی 

به طور همزمان به دو روش اصطکاکی و کلیدی عمل می‌کنند. این انکر‌اژ ها نیز ظرفیت باربری بالایی دارند و بارهای دینامیکی را تحمل می‌کنند.

  • چسبندگی 

انکر‌اژ های شیمیایی با ایجاد چسبندگی بین میلگرد یا راد تمام رزوه با مصالح پایه، باعث ایجاد ظرفیت باربری می‌شوند. مزیت استفاده از این نوع انکر‌ها عدم محدودیت استفاده در قطر و عمق کاشت می‌باشد.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  قیمت پنجره دوجداره
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا