اقتصادکشاورزی

احتمال بروز بحران گندم

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی، در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، با اشاره بر وضعیت آبی کشور و خشک‌سالی پیش رو بیان کرد، با توجه به کم‌آبی و احتمال بروز خشک‌سالی در سال جاری، متاسفانه این موضوع همچنان از جانب دستگاه‌های متولی و بخش‌های اثرگذار جدی تلقی نشده و به‌مثابه دیگر امور، باید در این بحث نیز به مرز بحران برسیم تا موضوع برای متولیان امر اولویت یافته و برای آن چاره‌جویی صورت بگیرد.

غلامحسین شافعی گفت، از استاندار خراسان رضوی تقاضا داریم تا در این رابطه اقدامی جدی انجام دهد و با مأمور کردن شورای گفت‌وگو به ارزیابی راهکارهای مقابله با پدیده خشک‌سالی در استان، نظرات و پیشنهادات متولیان امر و نخبگان این حوزه را اخذ و ارائه کند.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  سهم 58 درصدی نهاده‌های تولید گوشت و مرغ در کالاهای اساسی وارداتی

شافعی در ادامه به اثرات خشک‌سالی بر تولیدات کشاورزی خصوصا گندم اشاره کرد و گفت، در خصوص نرخ تضمینی خرید گندم از کشاورزان متأسفانه با شرایط ناگواری روبه رو هستیم. بهای اولیه‌ای که دولت در سال گذشته تعیین کرد، مناسب نبوده و با وجود اینکه تغییراتی در نرخ‌ها انجام شد؛ هنوز نرخ مذکور عادلانه نیست.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی بیان کرد، اگر این تجربه دوباره تکرار شود و برای نرخ تضمینی خرید گندم از کشاورز، قیمت عادلانه‌ای اعلام نگردد، همین مقدار تولید کم که به‌واسطه کم‌آبی سال جاری، تأمین کننده درخواست‌ها نخواهد بود؛ یا از مرزها خارج شده و یا برای آن بازار سیاهی صورت می‌گیرد. نتیجه آن خواهد شد که دولت در ماه‌های آتی با قیمت بالاتری محصول را از دیگر کشورها خریداری و وارد کند.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  ارزش صادرات معدن و صنایع معدنی

این مقام مسئول افزود، این دسته مسائل قابل بررسی، چاره‌جویی و پیشگیری می‌باشد و از این منظر، باید امروز دولت برای آن اقدام کند تا فردا بحران و چالشی در بازار و در بخش تقاضا ایجاد نشود. وی همچنین در رابطه با مشکلات کارخانه‌های آرد استان خراسان رضوی، ظرفیت خالی آن‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی که در معرض تهدید هستند، بیان کرد، بازار خوبی برای آرد ایران در کشور افغانستان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس فراهم است و با توجه به اینکه کارخانه‌های آرد خراسان دارای ظرفیت خالی هستند، می‌توان با وارد کردن بخشی از گندم مورد نیاز این کارخانه‌ها، آرد تولیدی را به این کشورها صادر کرد و بهره‌وری اقتصادی را رقم زد.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  انتشار مداوم صورت‌های مالی بورس
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا