صادرات و واردات

اصلی‌ترین کشورهای مشتری کالاهای ایرانی

بر اساس گزارشات ارائه شده، تا آخر بهمن ماه سال گذشته، میزان کل تجارت ایران بیشتر از  65.5 میلیارد دلار بوده اما نسبت به سال گذشته که این میزان برابر با 78.7 میلیارد دلار است، کاهشی حدود ۱۳ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد. تا بهمن ماه سال 1399، میزان کل صادرات ایران، بدون صادرات نفت، برابر با 31 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیانگر کاهش حدود 7 میلیارد دلار  است. در حوزه واردات نیز آمار 34 میلیارد دلاری به ثبت رسیده که در قیاس با حدود 40 میلیارد دلار واردات سال قبل کاهشی شش میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  ارسال کالا به گمرک های میلک و گمشاد فعالا خودداری شد

تراز تجاری ایران در سال 1398، حدود منفی 1.9 میلیارد دلار بوده اما این عدد در سال گذشته به حدود منفی 3 میلیارد دلار رسیده است. با توجه به گزارشات ارائه شده، واردات حدود 15 %، صادرات بدون نفت حدود 18% و کل تجارت حدود 16% کاهش یافته است.

از جمله عوامل تاثیر گذار در کاهش تجارت، شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌هایی که به طور خاص در ماه‌های ابتدایی شیوع این ویروس اجرایی شد، می‌باشد. در سال 1399، نوسانات صادرات بیش از واردات بوده و در بهمن ماه، صادرات غیرنفتی نسبت به واردات رشد بیشتری داشته اما در عین حال، چه واردات و چه صادرات در نسبت به بهمن سال 1398 نزول داشته است.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  صادرات 250 میلیارد دلاری محصولات غیرنفتی

به طوری که میانگین ماهانه صادرات در سال 1399، 2.8 میلیارد دلار و در سال 1398، 3.5 میلیارد دلار بوده است. همچنین در واردات نیز عدد میانگین از 3.6 میلیارد دلاری به 3.1 میلیارد دلار رسیده است.

در حوزه اصلی‌ترین مقاصد صادراتی ایران، چین با واردات 26 % از کل صادرات ایران سپس عراق با 22 درصد، امارات متحده عربی با 13.4 درصد و ترکیه با 7.2 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. در میان اصلی‌ترین صادرکنندگان کالا به ایران، چین با صادرات بیش از 25.6 درصد، پس از آن امارات متحده عربی با 24.7 و ترکیه با 11.2 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  افت ۱۰ درصدی صادرات و واردات تجاری ایران و اتحادیه اروپا
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا