صادرات و واردات

بازگشت برندهای خارجی به بازار لوازم‌ خانگی ایران

در سال‌های قبل و پیش از دور جدید تحریم‌ها، حدود 60% از بازار لوازم‌خانگی کشور متعلق به برندهای خارجی بود. برندها و شرکت‌هایی که روزگاری با تامین زیرساخت‌ها، خطوط تولید و آموزش نیروی انسانی ایرانی، تولیدات باکیفیتی در قالب همکاری مشترک و با عمق داخلی‌سازی متفاوت در کشورمان تولید می‌کردند. با خروج آمریکا از برجام و اعمال بیشتر تحریمها بر ایران، برندهای بسیاری از کشور خارج شدند. خروجی که به اعتقاد بسیاری مسئولان و صاحبن ظران اقتصادی، با میل و اراده خودشان نبود.

اما امروزه دوباره خبر بازگشت بسیاری از برندها در صنایع مختلف به گوش می‌رسد. با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا، جو بایدن، و در پی آن از سر گرفته شدن گفت‌وگوهای برجامی، لغو احتمالی تحریم‌ها انتظار می‌رود. انتظاری که در صورت تحقق آن، هرچند ورود راحت‌تر مواد اولیه، سرمایه و برداشته شدن بسیاری محدودیت‌ها در تجارت بین‌الملل را برای کشورمان به دنبال خواهد داشت، اما فعالان اقتصادی نگران مشابه بودن انواع و اقسام محصولات وارداتی با تولید داخلی دارند، هستند.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  ارسال کالا به گمرک های میلک و گمشاد فعالا خودداری شد

مهدی صادقی‌نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، در این باره تاکید کرده است، کالاهایی که نیاز داخل را به صورت کیفی تامین می‌کنند، دست‌کم نباید تا سه سال وارد کشور شوند، بدین صورت افرادی که در بدترین شرایط تحریم‌ها نیازهای صنعت را تامین و  کشور را خود اتکا کردند، آسیب نخواهند دید.

این موضوع خواسته بسیاری فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان می‌باشد. اما در عین حال باید دقت داشت استفاده از کالای با کیفیت خواسته عموم جامعه است. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند در سال‌های قبل جلوگیری از ورود خودروهای خارجی هرچند به بهانه نبود یا کمبود ارز اتفاق افتاد، اما در مجموع نفعی به حال مشتریان نداشت. زیرا آن‌ها مجبور به خرید محصولات تولیدی کم‌کیفیت داخلی شدند.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  افت ۱۰ درصدی صادرات و واردات تجاری ایران و اتحادیه اروپا

همین موضوع باعث شد تا خودروسازان داخلی در یک فضای شبه‌انحصاری بر تولید خودروهای قدیمی خود تاکید بورزند، تا اینکه سال گذشته با اعمال استانداردهای سختگیرانه، بالاخره دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ با نزدیک به سه دهه تولید، از خطوط تولیدی کنار گذاشته شدند.

در حال حاضر بسیاری از مشتریان و حتی تولیدکنندگان داخلی از احتمال تکرار چنین مساله‌ای ابراز نگرانی می‌کنند. این در شرایطی می‌باشد که تولیدکنندگان لوازم‌ خانگی داخلی خصوصا در یک سال گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و محصولات متنوعی را روانه بازار کرده‌اند؛ دستاوردهایی که صیانت از آنها لازم و ضروری است.

رییس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران درباره‌ی موضوع «مشارکت با خارجی‌ها سبب ارتقای کیفیت تولیدات داخلی می‌شود» بیان کرد، اگر چه بد قولی شرکت‌های خارجی ناشی از مسائل سیاسی بوده و باید در جای خود بحث شود، اما مشارکت با خارجی‌ها سبب ارتقای کیفیت تولیدات داخلی می‌گردد.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه  صادرات 250 میلیارد دلاری محصولات غیرنفتی

علیرضا موسوی‌مجد ادامه داد، جامعه نیازمند کالای باکیفیت است و هرگونه همکاری با خارجی‌ها باید به گونه‌ای صورت گیرد که تولید با عمق ساخت داخل بالا انجام شده و کالای با کیفیت تولید گردد تا رقابتی نیز در بین تولیدکنندگان شکل بگیرد، به این ترتیب مردم از مزایای چنین مشارکت‌هایی منتفع خواهند شد.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا